بازار چه بصورت سنتی و چه بصورت امروزی (مارکت)، دشمن اصلی جهش تولید است. زیرا براثر جهش تولید، مرحله فراوانی عرضه پیش می اید، با فراوانی عرضه قیمت ها کاهش پیدا می کند. و این روندی است مخالف خواسته بازار، زیرا بازار هوادار افزایش قیمت است، نه افزایش تولید. اگر افزایش تولید اتفاق بیافتد، فلسفه وجودی بازار زیر سوال می رود. و چیزی بنام طبقه واسطه یا دلال که همان بازاری است، باقی نمی ماند. لذا بازاری از هر روشی استفاده می کند تا: تولید را کم، و دور از دسترس نشان دهد. چون موجودیت او به این دو عامل بستگی دارد. یک سوپر مارکتی یا خرده فروش، در تعریف ضرورت وجودش می گوید: اگر شما بخواهید آن را از بازار، یا تولید کننده تهیه کنید، بیشتر از این باید خرج کنید. به همین جهت بازار برای محصولات کشاورزی، در شهر ها درست می شود! زیرا دسترسی مردم به مزرعه کمتر است. خریدار برای خرید گندم از مزرعه، باید یک روز وقت بگذارد! پول بنزین و کارگر بدهد تا گندم یا جو یا سبزی خوردن را بخرد! ادامه مطلب ...
روزی از امام صادق صوال شد که: برکت یعنی چه؟ مثلا کسی مالش برکت دارد و دیگری ندارد؟ ایشان مثال سگ و گوسقند را مقایسه کردند: سگ سالی دوبار و هر بار تا هفت توله بدنیا می اورد، ولی جمعیتش کمتر از گوسفندی است که: سالی یکبار و آنهم یک بره به دنیا می اورد. که همه چیز ان هم مفید است. حالا اقتصاد سکولار هم هم نسبت به اقتصاد اسلامی همین نسبت را دارد: انسان قرن بیستم همه جا دنبال اقتصاد بود، ولی به جایی نمی رسید، همیشه بیشتر می خواست و: روزی به خود می امد که: باید همه آنها را می گذاشت تا رقیبانش از ان استفاده کنند.